“לכל איש יש שם” זלדה.

בתורה שלנו, בחומש, יש שמות. כל שם הוא יחיד ומיוחד. אין שם של אדם המוזכר בתורה שחוזר על עצמו באדם אחר.

אברהם אבינו יש אחד, וכך גם יצחק ויעקב ומשה ואהרון ומרים אחות אהרון.

חוץ מפרעה. פרעה יש שניים. פרעה שידע את יוסף-

וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל-יוֹסֵף, אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹהִים אוֹתְךָ אֶת-כָּל-זֹאת, אֵין-נָבוֹן וְחָכָם, כָּמוֹךָ. אַתָּה תִּהְיֶה עַל-בֵּיתִי, וְעַל-פִּיךָ יִשַּׁק כָּל-עַמִּי;

ופרעה שלא ידע את יוסף.

את החזרה על השמות אנחנו רואים בספר דברי הימים. וזאת בכתובים.

בדברי הימים ניתן לראות עוד דויד. דוד שהוסיפו לו את האות י’ גם בכתב המנוקד.

דוד של ספר שמואל ומלכים הוא משיח יהוה הוא עבד יהוה שבזכותו ולמענו, יהוה לא קרע את מלכות שלמה,בנו של דוד, בימיו-

וַיֹּאמֶר יְהוָה לִשְׁלֹמֹה, יַעַן אֲשֶׁר הָיְתָה-זֹּאת עִמָּךְ, וְלֹא שָׁמַרְתָּ בְּרִיתִי וְחֻקֹּתַי, אֲשֶׁר צִוִּיתִי עָלֶיךָ–קָרֹעַ אֶקְרַע אֶת-הַמַּמְלָכָה מֵעָלֶיךָ, וּנְתַתִּיהָ לְעַבְדֶּךָ.  אַךְ-בְּיָמֶיךָ לֹא אֶעֱשֶׂנָּה, לְמַעַן דָּוִד אָבִיךָ:  מִיַּד בִּנְךָ, אֶקְרָעֶנָּה.  רַק אֶת-כָּל-הַמַּמְלָכָה לֹא אֶקְרָע, שֵׁבֶט אֶחָד אֶתֵּן לִבְנֶךָ:  לְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי, וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי.

לעומתו דויד של ספר דברי הימים הוא דויד שהשטן הסית אותו לדבר רע-

וַיַּעֲמֹד שָׂטָן, עַל-יִשְׂרָאֵל; וַיָּסֶת, אֶת- דָּוִיד, לִמְנוֹת, אֶת-יִשְׂרָאֵל.

כמו פרעה שלא ידע את יוסף-

וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף.

.

פסח-איוב-בראשית.

.

.